Vergadering : Commissie Ruimte en Gebiedsontwikkeling, 17 oktober 2024 19:30:00
Algemene vergader informatie
U bent van harte welkom bij de commissie Ruimte & Gebiedsontwikkeling. Indien u gebruik wilt maken van uw spreekrecht (over een niet-geagendeerd onderwerp) kunt u zich uiterlijk tot 12:00 uur op de dag van de commissievergadering aanmelden bij de Griffie via raad@ouder-amstel.nl.
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Bestemmingsplan
Projectontwikkeling & Grondbedrijf Zuidpark B.V. (hierna: ‘initiatiefnemer’) is eigenaar van een braakliggend terrein aan de Willem Fenengastraat direct ten noorden van de A10. De ontwikkeling van dit braakliggend terrein is verdeeld in twee fases. Voor Fase 1 is in 2021 een wijzigingsplan vastgesteld waarmee maximaal 45.000 m2 aan (creatieve) bedrijvigheid mogelijk is gemaakt.Initiatiefnemer wil in Fase 2 van het Amstel Design District een ontwikkeling realiseren van maximaal 35.000 m2 waarvan 24.000 m2 wonen (maximaal 390 woningen). Het overige deel van het programma wordt gevuld met eenheden voor kort verblijf (tot maximaal 1 jaar), creatieve bedrijvigheid en maatschappelijke en commerciële voorzieningen.
De ontwikkeling van Fase 2 past niet binnen het vigerende bestemmingsplan ‘Amstel Business Park Zuid’, maar is wel in lijn met het ruimtelijke beleid voor de Werkstad OverAmstel. Er is al een anterieure overeenkomst gesloten voor nu aan de orde komende fase 2. Voorliggend bestemmingsplan is opgesteld om Fase 2 planologisch mogelijk te maken. Het ontwerp bestemmingsplan heeft bij besluit van het college vanaf 14 december 2023 gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Gedurende die periode konden er zienswijzen worden ingediend. Er is één zienswijze binnen gekomen. Deze zienswijze is beantwoord in de nota van beantwoording en heeft niet geleid tot aanpassingen t.o.v van het ontwerp bestemmingsplan. Wel zijn er enkele ambtshalve wijzigingen doorgevoerd.
Aanpassing openbare ruimte
Om de verkeersgeneratie van het Fase 2 veilig af te kunnen wikkelen zijn er ingrepen nodig in de openbare ruimte. Zo wordt de onderdoorgang bij het metrostation OverAmstel afgesloten om het verkeer op de Van Marwijk Kooystraat te verminderen en worden er fietsstroken op de Van Marwijk Kooystraat aangelegd. Het afsluiten van de onderdoorgang is al onderdeel van de plannen van Ouder-Amstel en Amsterdam. Amsterdam heeft hierover in het verleden al geparticipeerd en de plannen ter inzage gelegd. Er zijn daarbij geen inspraak reacties over de afsluiting binnen gekomen.Allonge
Om de aanpassingen in de openbare ruimte te financieren zijn er aanvullende financiële afspraken gemaakt met Initiatiefnemer. Deze afspraken zijn vastgelegd in een allonge en zijn een aanvulling op de anterieure overeenkomst die reeds met Initiatiefnemer is gesloten.Vergaderstukken
-
De Europese richtlijn omgevingslawaai verplicht de gemeente iedere vijf jaar een geluidbelastingkaart en een actieplan op te stellen en hierover te communiceren met haar inwoners. Hoge geluidsbelasting kan gezondheidsklachten veroorzaken. Daarom is het van belang om door het verbeteren van de akoestisch kwaliteit bij te dragen aan de gezonde en prettige leefomgeving. Er is gekozen om een plandrempel van 65 dB vast te stellen, gelijk aan het eerste actieplan van 2013. Deze drempel geeft de gemeentelijke ambitie weer om de geluidsbelasting te verlagen als de mogelijkheid zich voordoet, maar het betekent geen verplichting voor burger of de gemeente tot het treffen van maatregelen. Binnen de gemeente zijn er 70 woningen waarop de geluidsbelasting hoger is dan de plandrempel door lokaal wegverkeer. Deze wegen zijn echter niet in beheer bij de gemeente. De gemeente wil ook aandacht besteden aan de woningen met de geluidsbelasting net onder de plandrempel: tussen 60 en 65 dB. Daarbij gaat het om 196 woningen. De eenvoudigste manier om geluid te reduceren is om bij groot onderhoud het standaard dichte asfaltbeton, waar technisch mogelijk, te vervangen door een stiller type. Dit leidt tot een geluidreductie van ongeveer 1,5 dB. De vastgestelde plandrempel gaat alleen over bestaande situaties. Bij aanleg of wijziging van een weg moet voldaan worden aan wettelijke verplichtingen. Het actieplan heeft vóór de zomervakantie ter inzage gelegen en daarop is één zienswijze ingediend. De zienswijze is beantwoord.
-
De gemeente heeft de ambitie om 500-1000 extra bomen te planten. Een van de mogelijke locaties om extra bomen te planten is de berm langs het fietspad dat is gelegen langs de A2. Het fietspad is opgedeeld in vier deellocaties. Twee van de vier locaties zijn geschikt om bomen te planten. Op de locaties ter hoogte van de te realiseren fietsbrug voor de Nieuwe Kern en op de locatie ter hoogte van het weidevogelgebied in de Duivendrechtse polder is het planten van bomen niet gewenst. Verdeeld over de twee overgebleven deellocaties kunnen er waarschijnlijk ongeveer 150 knotwilgen worden geplant. Langs de hele lengte van het fietspad ligt een unieke kruidenrijke berm. Het eerste geschikte deel is het meest noordelijke deel en heeft aan de snelwegkant knotwilgen. Het tweede geschikte deel loopt langs het klaverblad A2, is al grotendeels beplant met bomen en is daardoor minder van belang voor weidevogels. Hoewel met extra bomen op genoemde locaties het belang van de biodiversiteit ondergeschikt wordt gemaakt, wordt, om te kunnen voldoen aan het de ambitie van de gemeente, toch ingezet op het planten van bomen op deze deellocaties.
-
Ter informatie zijn ook de stukken die op 1 augustus via de ingekomen post zijn verstuurd, toegevoegd aan de vergadering.
Vergaderstukken
-
De raad hoort op de hoogte te zijn van de stand van zaken met betrekking tot de openstaande moties en toezeggingen.
-
- Amstelland- en Meerlandenoverleg
- Groengebied Amstelland
- Vervoersregio Amsterdam, voor zover het betreft onderwerpen commissie Ruimte