Vergadering : Raadsvergadering, 22 december 2022 20:00:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Met vragen van Ouder-Amstel Anders inzake zelfbewoningsplicht- Lachgasafval/-gebruik Ouderkerkerplas
Natuurlijk Belang over stationsplein in Duivendrecht
D66 over Flexwonen, Jeugdhulp en Sluisplein -
Op 1 januari 2022 is de Wet inburgering 2021 (Wi2021) in werking getreden. Met deze wet wordt de regie op de inburgering bij de gemeente belegd. De gemeenteraad heeft geen verordeningsplicht. Wel is het wenselijk om de bevoegdheden van het college nader uit te werken en vast te leggen in beleidsregels. Deze beleidsregels liggen nu voor. In dit voorstel worden de belangrijkste onderdelen uit de beleidsregels nader toegelicht.
-
-
Hierbij de verordeningen en tarieven leges, heffingen en belastingen 2023 ter vaststelling.
Vergaderstukken
-
Vergaderstukken
-
Raadsvoorstel en besluit volgen
-
In 2023 staat de herinrichting van de openbare ruimte van het Sluisplein op de gemeentelijke planning. De kosten voor de aanleg hiervan zijn in de meerjarenbegroting opgenomen. Het Sluisplein is in 1972 aangelegd. De huidige bestrating van het Sluisplein is versleten en einde levensduur, waardoor het nodig is het plein te reconstrueren.
In 2017 heeft de Jumbo een principeverzoek voor uitbreiding ingediend. De gewenste uitbreiding sluit aan bij het beleid van de gemeente (in welk kader wordt verwezen naar de Detailhandelsstructuurvisie, 2019). Jumbo heeft 9 mei 2022 de aanvraag voor de omgevingsvergunning ingediend. Voor de beoordeling hiervan dient getoetst te worden aan het gemeentelijk beleid en worden beoordeeld of dit ruimtelijk inpasbaar is. De uitbreiding past binnen de detailhandelsstructuurvisie, waardoor alleen de ruimtelijke inpasbaarheid overblijft ter toetsing. Ruimtelijk betekent de uitbreiding een toename van de parkeervraag met 12 autoparkeerplaatsen en 18 fietsparkeerplaatsen.
De herinrichting van het Sluisplein, de uitbreiding van de Jumbo en de toename van het aantal benodigde parkeerplaatsen maken een samenhangende reconstructie van de openbare buitenruimte op het Sluisplein nodig. Hiervoor zijn verschillende ontwerpen gemaakt. De inwoners en ondernemers hebben geparticipeerd in het ontwerpproces wat heeft geleid tot een aangepast plan wat tegemoetkomt aan de in het participatieproces genoemde punten en wat als basis kan dienen voor het definitieve ontwerp. Aangetoond is hiermee dat de uitbreiding van de supermarkt op een goede manier is in te passen in de openbare ruimte.Voorgesteld besluit
Onderstaande wensen en bedenkingen mee te geven bij het besluit van het college om het plan voor de herinrichting van het Sluisplein wat op 14 november 2022 aan de inwoners is getoond goed te keuren als basis voor uitwerking tot een definitief ontwerp.
Het plein zo groen als mogelijk - binnen bestaand beleid - in te richten.
Een terras voor café ‘t Pleintje niet op te nemen.
Een heroverweging te doen ten aanzien van de locatie van de oliebollenkraam.
Een verbeterde laad- en los mogelijkheid te zoeken voor de fiets- en bloemenwinkel.
Vergaderstukken
-
De 38 eengezinswoningen van woningcorporatie Eigen Haard in het Van der Looskwartier (J.C. van der Loosstraat, Theresiastraat 2-11, Jan Persijnstraat 1) in Ouderkerk aan de Amstel zijn in een slechte bouwkundige staat. De woningcorporatie Eigen Haard wil deze woningen slopen en vervangen door 57 woningen (28 eengezinswoningen en 29 apparte-menten). Het geldende bestemmingsplan ‘Ouderkerk aan de Amstel’ gaat uit van 38 woningen en de 57 nieuwe woningen passen niet in de bestaande bouwvlakken. De nieuwe woningen overschrijden ook de maximaal toegestane goot- en bouwhoogten. De voorgenomen nieuwbouw is dus in strijd is met het geldende bestemmingsplan en om die reden is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Eerst heeft een voorontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegen. Op basis van de reacties hierop zijn aanpassingen gedaan. Vervolgens heeft het ontwerpbestemmingsplan van 22 juni tot en met 3 augustus 2022 ter inzage gelegen.
Eigen Haard heeft in het kader van de participatie bijeenkomsten georganiseerd waarbij omwonenden kennis konden nemen van de plannen en hun visie daarop konden geven. Op basis van de uitkomst van dit traject is de positionering van de woningen aangepast en hebben duurzaamheid, groen en parkeren veel aandacht gekregen. Er zijn in het plan meer parkeerplaatsen opgenomen dan nodig zijn conform de parkeernormen, dit om de parkeersituatie in het gebied te verbeteren.Voorgesteld besluit
BESLUIT :
1. kennis te nemen van, en in te stemmen met de Nota beantwoording zienswijzen van het bestemmingsplan Van der Looskwartier’;
2. geen exploitatieplannen voor het bestemmingsplan vast te stellen conform artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening;
3. het bestemmingsplan ‘Van der Looskwartier’, bestaande uit de verbeelding, regels en vergezeld van een toelichting met planidentificatienummer NL.IMRO.0437.BPVdLooskwart-VA01, vast te stellen zoals het ter inzage heeft gelegen, waarbij voor de locatie van de geometrische planobjecten gebruik is gemaakt van een ondergrond die is ontleend aan de Basisregistratie
Grootschalige Topografie.Vergaderstukken
-
Vanaf 2016 werkt gemeente Amsterdam aan de ontwikkeling van een nieuwe tijdelijke touringcarterminal bij station Duivendrecht voor het afhandelen van internationale lijn-, zon- en sneeuwdiensten. In 2018 heeft het College van Ouder-Amstel besloten akkoord te gaan met verdere uitwerking van de plannen.
In juni 2021 is afgesproken om een nadere verkenning uit te voeren naar de mogelijkheden om de tijdelijke ITT in te passen in de SMH, vanwege de mogelijk te bereiken voordelen, en om de eventuele nadelen van deze optie goed in beeld te kunnen brengen.
De resultaten van de studie naar de mogelijke inpassing van de ITT in de SMH laten zien dat de inpassing van de tijdelijke ITT in de SMH voldoet aan alle voorwaarden van Ouder-Amstel en op diverse criteria meerwaarde biedt ten opzichte van de locatie bij station Duivendrecht.
Als gevolg van het laatste half jaar snel wijzigende economische omstandigheden is het opnemen van de tijdelijke ITT in de SMH inmiddels een noodzaak geworden voor de financiering en realisatie van dit gebouw. De SMH zelf is een onontbeerlijke voorwaarde voor het kunnen realiseren van De Nieuwe Kern als geheel. Indien deze niet zou worden gerealiseerd ontstaat grote vertraging of stopt de ontwikkeling van De Nieuwe Kern.
Het college wordt gevraagd om de SMH aan te wijzen als locatie voor de tijdelijke inpassing van de ITT onder de conditie dat initiatiefnemer Amsterdam ook de benodigde stappen zet in haar besluitvorming om de tijdelijkheid van de ITT te garanderen en tot spoedige realisatie van DNK te komen. Hiervoor worden diverse voorwaarden verbonden aan het instemmen met de komst van de tijdelijke ITT die contractueel en/of in de omgevingsvergunning zullen worden vastgelegd.Voorgesteld besluit
Geen wensen of bedenkingen te hebben bij het collegebesluit om de SMH als locatie aan te
wijzen voor de tijdelijke internationale touringcarterminal, mits in een overeenkomst of
omgevingsvergunning de volgende randvoorwaarden en eisen vastgelegd worden:
a. De ITT verwerkt, conform het verrichte onderzoek, maximaal 45.000 touringcars
per jaar.
b. De ITT is tijdelijk aanwezig in de SMH voor de duur van maximaal 10 jaar.
c. Amsterdam start per omgaande het proces op dat zal resulteren in de definitieve
locatiekeuze voor de ITT en zal gemeente Ouder-Amstel hierover elke twee jaar in
december een update verstrekken.
d. Tijdens evenementenpieken wordt de ITT niet gebruikt en de touringcars kunnen in
plaats daarvan gebruik maken van een alternatieve tijdelijke voorziening buiten de
gemeentegrenzen van Ouder-Amstel; in de SMH gaat het evenementenparkeren
altijd voor;
e. Handhaving en toezicht binnen de SMH en dus ook in de ITT is 24/7 operationeel.
f. Indien en voor zover extra handhaving en toezicht in de openbare ruimte nodig is
als gevolg van bezoekers of gebruikers van de ITT, dan wordt extra benodigde BOAinzet betaald door Amsterdam:
- Overlast die gekoppeld is aan een van de gebiedsoverstijgende functies in de
SMH, waaronder de ITT, en die om aanvullende inzet van BOA’s vraagt in de
openbare ruimte, is voor rekening van Amsterdam.
- Opgelegde bestuurlijke boetes komen in zijn geheel ten gunste van OuderAmstel, omdat Ouder-Amstel bevoegd gezag is en zoals geregeld in titel 5.4 van de
Algemene wet bestuursrecht.
g. Amsterdam blijft zich samen met Ouder-Amstel inspannen richting het Rijk,
conform de in MRA verband overeengekomen Verstedelijkingsstrategie, om tot de
financiering van de nog niet gedekte bovenplanse kosten voor de
gebiedsontwikkeling in de Zuidoostflank (waaronder DNK en Werkstad
OverAmstel) te komen.
h. Het College van B en W van Amsterdam stemt in haar besluitvorming over het
raadsvoorstel omtrent de financiering en dus realisatie van de SMH in met de
RAADSBESLUIT
inhoud van voorliggend collegebesluit en spant zich in om, onder voorbehoud van
besluitvorming door de raad van Amsterdam over deze financiering, dat de
uitvoering van de SMH inclusief tijdelijke busterminal voortvarend ter hand wordt
genomen.
i. Amsterdam gaat over tot voorwaardelijke opzegging van de huur van een deel van
de volkstuinen (cf structuurvisie DNK) op het moment dat de participatie over het
stedenbouwkundig raamwerk wordt gestart, met als enige voorwaarde het nog
verkrijgen van een planologische titel voor woningbouw op deze locaties.
j. Het gedeelte van de Europese subsidie voor de tijdelijke ITT m.b.t. de openbare
ruimte wordt ingezet in overleg met Ouder-Amstel, een en ander conform de
subsidievoorwaarden welke zijn gekoppeld aan de toekenning aan en
verantwoording door Amsterdam welke Ouder-Amstel in acht zal nemen.
k. Voor alle openbare sportvoorzieningen die mogelijk zijn gemaakt met het
bestemmingsplan voor de SMH geldt dat medegebruik door de sportverenigingen
en sporters in Ouder-Amstel mogelijk is, waarbij voor de voorzieningen tbv voetbal
geldt dat medegebruik mogelijk is buiten de gebruiksmomenten van FC
Amsterdam.
2. De reservering voor de tijdelijke ITT naast station Duivendrecht te laten vervallen en aan
vestiging op deze locatie geen medewerking meer te verlenen;
3. Het college op te dragen om te blijven benadrukken dat het vestigen van een erotisch
centrum in de nabijheid van De Nieuwe Kern en/of de gemeentegrenzen van Ouder-Amstel
zeer onwenselijk wordt geacht vanwege de te verwachten negatieve effecten op ons
grondgebied.Vergaderstukken
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering