Vergadering : Raadsvergadering, 21 december 2023 20:00:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Mogelijkheid voor raadsleden om tevoren gemelde vragen te stellen over actuele zaken waarin de gemeenteraad bevoegdheden heeft.
Vergaderstukken
-
6
HAMERSTUKKEN
-
De Raad organiseert met deze verordening op hoofdlijnen de spelregels voor het financieel beleid, het financieel beheer en de financiële organisatie. Binnen de bepalingen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt in deze verordening vastgelegd hoe de financiële huishouding en de inhoud van de P&C producten eruitzien.
Voorgesteld besluit
De financiële verordening gemeente Ouder-Amstel 2023 -
De Gemeentewet schrijft in artikel 213a voor dat het college periodiek onderzoek verricht naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het door hem gevoerde bestuur. De raad stelt bij verordening regels hierover.
Voorgesteld besluit
Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Ouder-Amstel 2023Vergaderstukken
-
Het controleprotocol en normenkader worden, conform hetgeen hierover is opgenomen in de controleverordening, jaarlijks door de raad vastgesteld. Voor de accountantscontrole over het jaar 2023 moet het controleprotocol en het normenkader worden vastgesteld door de raad. In dit controleprotocol worden, naast de reikwijdte van de accountantscontrole, met name de rapporterings- en goedkeuringstoleranties vastgelegd.
Voorgesteld besluit
Het Controleprotocol 2023 en de normenkader 2023 vaststellen. -
In de Slotwijziging 2023 zijn voorstellen opgenomen voor budgetoverhevelingen van investeringskredieten en exploitatiebudgetten opgenomen. Ook zijn er 4 budgettair neutrale begrotingswijzigingen opgenomen in de Slotwijziging 2023. Hieronder een overzicht van het verloop van het begrotingsresultaat 2023.
| Omschrijving product | Lasten | Baten | Saldo | |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Primitieve begroting 2023 | € -43.425 | € 43.554 | € 129 | Positief |
| 1e Burap 2023 | € -13.654 | € 13.123 | € -531 | Negatief |
| 2e Burap 2023 | € -1.161 | € 3.160 | € 1.999 | Positief |
| Slotwijziging 2023 | € 273 | € - | € 273 | Positief |
| Resultaat baten en lasten | € -57.967 | € 59.837 | € 1.870 | Positief |
| Dotatie reserve overhevelingen budgetten | € -273 | € - | € -273 | |
| Resultaat na Slotwijziging 2023 | € -58.240 | € 59.837 | € 1.597 | Positief |Het verwachtte begrotingsresultaat van 2023 is € 1.597.000 positief.
Voorgesteld besluit
1. De investeringskredieten á € 3.123.750 over te hevelen;
2. De exploitatiebudgetten á € 273.000 over te hevelen;
3. De 4 budgettair neutrale begrotingswijzigingen.
4. De slotwijziging 2023 met een positief resultaat van € 1.597.000 -
In het raadsbesluit 2023-34 van 29 juni 2023 heeft de raad besloten om vanaf 2024 structureel middelen beschikbaar te stellen voor verruiming van de vermogensnorm bij gemeentelijke belastingen. Om deze kwijtschelding te kunnen uitvoeren is een verordening kwijtschelding belastingen opgesteld.
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen in te stemmen met de verordening Kwijtschelding Belastingen 2024. -
Op 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) gewijzigd. Naar aanleiding van deze wijziging moet de gemeenschappelijke regeling GGD Amsterdam – Amstelland (GR GGD Amsterdam – Amstelland) worden aangepast. In dit voorstel wordt de aangepaste GR GGD Amsterdam – Amstelland voorgelegd. De regeling is op een aantal punten aangepast vanwege de gewijzigde Wgr en ook is gebleken dat de raden oneigenlijk deelnemer zijn van de collegeregeling. Deze zullen daarom formeel uit moeten treden. Raadsleden konden voor de wetswijziging zitting nemen in het bestuurlijk overleg van de GR, na uittreden kan dit niet meer. Wél blijft de raad zowel de kaderstellende als de controlerende rol én budgetrecht behouden, maar dan via de verantwoordelijk wethouder/bestuurder. Middels dit voorstel wordt aan het college gevraagd de raad te adviseren geen zienswijze in te brengen op de voorliggende conceptregeling. In juni 2024 zal via het raadsproces de definitieve regeling worden vastgesteld, waarbij de raad ook definitief uittreed.
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de conceptregeling van de gemeenschappelijke regeling GGD Amsterdam-Amstelland. De gemeenschappelijke regeling is gewijzigd op grond van een wijziging in de wet gemeenschappelijke regelingen.- In te stemmen met bijgevoegd raadsvoorstel en raadsbesluit waarin de raad wordt verzocht geen zienswijze in te dienen over de conceptregeling en formeel als deelnemer uit de GR te treden. Het algemeen bestuur van de GR is akkoord gegaan met de conceptregeling.
Vergaderstukken
-
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. Dit heeft gevolgen voor wetstechnische verwijzingen in bestaande verordeningen. De wettelijke grondslagen en formele verwijzingen in deze verordeningen zijn daarom geactualiseerd, zodat vanaf 1 januari 2024 doorgewerkt kan worden onder de Omgevingswet. Inhoudelijk zijn er voor deze verordeningen geen wijzigingen doorgevoerd.
De ‘Verordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht) Ouder-Amstel 2024’ en de ‘Nadeelcompensatieverordening Ouder-Amstel 2024’ zijn nieuwe verordeningen, welke de ‘Kwaliteitsverordening VTH gemeente Ouder-Amstel’ en de ‘Verordening houdende de voorwaarden waaronder de gemeente medewerking zal verlenen aan het in exploitatie brengen van gronden’ opvolgen. De in de Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen artikelen zijn zowel technisch en inhoudelijk aangepast.
Voorgesteld besluit
Vast te stellen:
1. Afvalstoffenverordening Ouder-Amstel 2024
2. Erfgoedverordening Ouder-Amstel 2024
3. Huisvestingsverordening Ouder-Amstel 2024
4. Verordening sociale woningbouw Ouder-Amstel 2024
5. Verordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht) Ouder-Amstel 2024
6. Verordening roerende woon- en bedrijfsruimtebelastingen 2024
7. Algemeen Plaatselijke Verordening Ouder-Amstel 2024
8. Nadeelcompensatieverordening Ouder-Amstel 2024Vergaderstukken
-
De gemeente Ouder-Amstel heeft een aanvraag omgevingsvergunning ontvangen voor het omzetten van een agrarische bedrijfswoning in een plattelandswoning aan de Rondehoep Oost 4. De betreffende woning aan de Rondehoep Oost 4 fungeert tot op heden als bedrijfswoning bij het agrarische bedrijf dat op dezelfde bedrijfskavel gevestigd is. De wens van de eigenaar is de agrarische opstallen te verkopen en daarbij in de huidige agrarische bedrijfswoning te blijven wonen. Conform de vigerende planologische status mag de agrarische bedrijfswoning echter uitsluitend bewoond worden door bewoners die gelieerd zijn aan het bijbehorende bedrijf. Om op deze situatie te anticiperen wordt met dit initiatief aangehaakt bij de mogelijkheden van de Wet Plattelandswoningen. Gezien de ligging buiten de bebouwde kom kan medewerking verleend worden aan het verzoek met behulp van artikel 2.12, lid 1 onder a3, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (uitgebreide procedure).
Vergaderstukken
-
De gemeente Ouder-Amstel heeft na inwerkingtreding van de Omgevingswet nog enige jaren de tijd om het nieuwe omgevingsplan op te stellen, maar voor bodem is deze lange termijn niet wenselijk. Er valt dan immers een gat tussen de huidige wetgeving en het moment dat de maatwerkregels en aangepaste bruidsschatregels in het omgevingsplan zullen staan.
Voor de burger is dit een onwenselijke situatie, aangezien ze met 3 verschillende sets regelgeving te maken krijgen (Wet bodembescherming, rijksregels Omgevingswet, rijksregels en aangepast omgevingsplan). Hierdoor is het mogelijk dat de praktische uitvoerbaarheid en planningen van projecten bemoeilijkt wordt. Dit zal ook consequenties hebben voor de VTH-processen.
Daarnaast geldt voor de gezondheid en het milieu dat deze onvoldoende beschermd zijn met alleen de rijksregels en de bruidsschat. Om dit juridische gat te dichten bestaat er de mogelijkheid om een voorbereidingsbesluit bodem te nemen, waarmee vooruitlopend op een reguliere wijziging van het tijdelijke omgevingsplan alvast aanvullende bodemregels kunnen worden gesteld.
Het voorbereidingsbesluit bodem zorgt er dus voor dat alle bodemregels zoals beschreven en nader ingevuld in het bodembeleidskader ook daadwerkelijk van kracht worden per 1 januari 2024. Voorgesteld wordt om het bijgevoegde voorbereidingsbesluit bodem waarin het beleidsneutrale deel van de aanvullende bodemregels is opgenomen, ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad, met als datum inwerkingtreding de ingangsdatum van de Omgevingswet.
Voorgesteld besluit
1. met het oog op de voorbereiding van de in het omgevingsplan te stellen regels een TAM – voorbereidingsbesluit bodem gemeente Ouder-Amstel, met planidentificatie NL.IMRO.0437.TAMVB01-VG01 te nemen met bijbehorende voorbeschermingsregels zoals die zijn opgenomen in bijlage 1, voor het gehele grondgebied van de gemeente Ouder-Amstel zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekening;
2. het voorbereidingsbesluit bodem in werking te laten treden tegelijk met de Omgevingswet per 1 januari 2024.
3. mandaat te verlenen aan college B&W voor bekendmaken van het voorbereidingsbesluiten Bodem;
4. mandaat te verlenen aan college B&W voor het nemen van niet-beleidsmatige (wijzigings)besluiten over de bodemkwaliteitskaart en het aanvaarden van een bodemkwaliteitskaart van een andere gemeente als grondslag voor de milieuverklaring bodemkwaliteit. -
De gemeente Ouder-Amstel heeft na inwerkingtreding van de Omgevingswet nog enige jaren de tijd om het nieuwe omgevingsplan op te stellen, maar voor bodem is deze lange termijn niet wenselijk. Er valt dan immers een gat tussen de huidige wetgeving en het moment dat de maatwerkregels en aangepaste bruidsschatregels in het omgevingsplan zullen staan.
Voor de burger is dit een onwenselijke situatie, aangezien ze met 3 verschillende sets regelgeving te maken krijgen (Wet bodembescherming, rijksregels Omgevingswet, rijksregels en aangepast omgevingsplan). Hierdoor is het mogelijk dat de praktische uitvoerbaarheid en planningen van projecten bemoeilijkt wordt. Dit zal ook consequenties hebben voor de VTH-processen.
Daarnaast geldt voor de gezondheid en het milieu dat deze onvoldoende beschermd zijn met alleen de rijksregels en de bruidsschat. Om dit juridische gat te dichten bestaat er de mogelijkheid om een voorbereidingsbesluit bodem te nemen, waarmee vooruitlopend op een reguliere wijziging van het tijdelijke omgevingsplan alvast aanvullende bodemregels kunnen worden gesteld.
Het voorbereidingsbesluit bodem zorgt er dus voor dat alle bodemregels zoals beschreven en nader ingevuld in het bodembeleidskader ook daadwerkelijk van kracht worden per 1 januari 2024. Voorgesteld wordt om het bijgevoegde voorbereidingsbesluit bodem waarin het beleidsneutrale deel van de aanvullende bodemregels is opgenomen, ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad, met als datum inwerkingtreding de ingangsdatum van de Omgevingswet.
Voorgesteld besluit
1. met het oog op de voorbereiding van de in het omgevingsplan te stellen regels een TAM – voorbereidingsbesluit staalslakken en grondstabilisatie gemeente Ouder-Amstel, met planidentificatie NL.IMRO.0437.TAMVB01-VG01, te nemen met bijbehorende voorbeschermingsregels zoals die zijn opgenomen in bijlage 1, voor het gehele grondgebied van de gemeente Uithoorn zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekening;
2. het voorbereidingsbesluit staalslakken en grondstabilisatie in werking te laten treden tegelijk met de Omgevingswet per 1 januari 2024Vergaderstukken
-
7
Bespreekstukken
-
Jaarlijks worden de leges- en belastingverordeningen geactualiseerd en opnieuw vastgesteld. Als u de leges- en belastingverordeningen 2023 ter besluitvorming aanbied aan de Raad, legt u de basis voor het heffen van de in gemeente Ouder-Amstel ingevoerde gemeentelijke belastingen zoals opgenomen in hoofdstuk XV van de Gemeentewet. Waarmee de beoogde leges- en belastingopbrengsten, zoals vermeld in de begroting 2024, worden gerealiseerd.
Voorgesteld besluit
01. De verordening hondenbelasting 2024
02. De verordening begraafplaatsrechten 2024 incl. tarieventabel
03. De verordeningen forensenbelasting 2024
04. De verordening precariobelasting 2024
05. De verordening reclamebelasting 2024
06. De verordening toeristenbelasting 2024
07. De verordening vermakelijkheidsbelasting 2024
08. De verordening roerende-zaakbelastingen 2024
09. De verordening onroerendezaakbelastingen 2024
10. De verordening parkeerbelasting 2024 incl. tarieventabel
11. De verordening rioolheffing 2024
12. De verordening afvalstoffenheffing 2024 incl. tarieventabel
13. De legesverordening 2024 incl. tarieventabelVergaderstukken
-
In de Raadscommissie Burger en Bestuur van 2 november zijn vragen gesteld over de opbouw van de afvalstoffenheffing 2024, zoals begroot voor eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens. Er is verzocht om inzicht in de mogelijkheden om het vaste tarief te verlagen en het variabele tarief voor het aanbod van restafval te verhogen.
De wethouder heeft toegezegd deze informatie aan te leveren voor de vaststelling van de verordening afvalstoffenheffing 2024 (geagendeerd voor de raadsvergadering van 21 december 2023). Dit is uitgewerkt in een memo aan de raad, die nu aan u voorligt.
Om nu de gemeenteraad de mogelijkheid te bieden om technische vragen over de memo te stellen tijdens de commissievergadering, is het zaak dat het college op 28 november besluit de bijgevoegde memo naar de raad te zenden.
Voorgesteld besluit
De raad met een memo te informeren over de mogelijkheden om het variabele deel van de afvalstoffenheffing 2024 te verhogen en het vaste deel te verlagen.Vergaderstukken
-
Per 1 januari 2024 gaat de Omgevingswet (Ow) in werking. De gemeenteraad dient vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet het besluit te nemen over de gevallen waarin zij een bindend advies wenst te geven. Regelt de gemeenteraad niets, dan hoeft het college van burgemeester en wethouders niet naar de gemeenteraad voor de activiteiten die in strijd zijn met het omgevingsplan (de buitenplanse omgevingsplanactiviteiten). De gemeenteraad dient bij het vaststellen van de lijst voor het adviesrecht mee te wegen dat de Omgevingswet als doel heeft om besluitvorming over initiatieven sneller en overzichtelijker te laten verlopen.
De Omgevingswet biedt tevens de mogelijkheid om een lijst van gevallen op te stellen door de gemeenteraad voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (= vergunning die verleend wordt, welke niet past binnen het tijdelijke omgevingsplan), waarvoor participatie verplicht gesteld kan worden. Voor deze vergunningaanvragen geldt dat als er niet geparticipeerd is, dat de vergunning buiten behandeling gelaten wordt.
Voorgesteld wordt om het bindend adviesrecht van de gemeenteraad en de gevallen waarvoor participatie verplicht wordt gesteld, te koppelen aan één en dezelfde lijst van gevallen. Deze lijst is gebaseerd op de huidige lijst van gevallen waarvoor een algemene 'Verklaring van geen bedenking' geldt van de gemeenteraad.
Voorgesteld besluit
1. Op de genoemde activiteiten op de lijst ‘Categorieën van gevallen bindend adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie’ het bindend adviesrecht van de gemeenteraad toe te passen.
2. Op de genoemde activiteiten op de lijst ‘Categorieën van gevallen bindend adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie’ participatie verplicht te stellen.
3. Het werken op basis van de vastgestelde lijst een jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet te evalueren en de criteria indien nodig aan te passen op basis van de opgedane ervaringen. -
Samenvatting
Voor de uitvoering van de Participatiewet heeft de gemeente Ouder-Amstel regels vastgelegd in de Re-integratieverordening. In verband met het Breed Offensief wijzigt de gemeente Ouder-Amstel de Re-integratieverordening.
Op 29 november 2022 werd het wetsvoorstel Breed Offensief aangenomen door de Eerste Kamer. Het Breed Offensief is een brede agenda om de arbeidsmarktkansen voor mensen met een arbeidsbeperking te vergroten. De bepalingen uit het Breed Offensief, die feitelijk een wijziging van de Participatiewet zijn, vragen een uitwerking in de Re-integratieverordening. De belangrijkste wijziging is dat er een bredere verordeningsplicht wordt gehanteerd, waardoor zaken die voorheen in beleidsregels of uitvoeringsinstructies geregeld waren, nu in de verordening moeten worden geregeld. Waarbij het uitgangspunt is dat in de verordening omschreven staat welke voorwaarden er gelden en welke personen in aanmerking komen voor de voorzieningen. Hiervoor zijn artikelen aan de verordening toegevoegd die inzicht geven in bepaalde processen. Door het vastleggen van het proces weten inwoners en werkgevers beter waar ze aan toe zijn.
Voor sommige mensen met een beperking volstaat het niet om alleen te kijken naar de werksituatie, maar is de thuissituatie ook van belang. De gemeente kan hierbij integraal beleid inzetten, ook met de middelen van de Wmo. De verordening bevat ook regels over het bieden van ondersteuning, als deze nodig is, bij de transities waar iemand mee te maken kan krijgen. Dit kan het geval zijn bij de overgang van school naar werk, van werk met behulp van loonkostensubsidie of beschut werk naar regulier werk en andersom.
Naast de wijzingen uit het Breed Offensief zijn er een aantal technische aanpassingen gedaan in de verordening. Deze aanpassingen zijn erop gericht om de verordening meer in lijn te brengen met het huidige beleid, de uitvoering en de modelverordening van de VNG.
Voor zowel de bepalingen uit het Breed Offensief en de technische wijzigingen is zoveel mogelijk afstemming gezocht met de DUO+ gemeenten, AM match gemeenten en de gemeenten uit de arbeidsmarktregio Groot Amsterdam.
Met dit raadsvoorstel wordt de gemeenteraad gevraagd in te stemmen met de Re-integratieverordening Participatiewet Ouder-Amstel 2023.
Voorgesteld besluit
- De Re-integratieverordening Participatiewet Ouder-Amstel 2017 in te trekken.
- De Re-integratieverordening Participatiewet Ouder-Amstel 2023 vast te stellen.
- De Verordening tegenprestatie Ouder-Amstel 2015 in te trekken.
- De Verordening individuele studietoeslag Ouder-Amstel 2015 in te trekken.
Vergaderstukken
-
-
Vergaderstukken
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering