Vergadering : Raadsvergadering, 31 oktober 2023 20:00:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Natuurlijk Belang stelt vragen over:
- Werkzaamheden HoofdenburgsingelVVD stelt vragen over:
- Memo svz bomenplant
D66 stelt vragen over:
- Verkeerstellingen en snelheidsmeting
- Putdeksels HoofdenburgsingelVergaderstukken
-
De regeling wordt aangepast om twee redenen: de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) ter verbetering van de democratische legitimatie bij gemeenschappelijke regelingen en de aanpassing van de rechtspositie van de plaatsvervangend ombudsman; de bezoldiging van de plv. Ombudsman is aangepast, zij is in schaal 16 geplaatst. Tenslotte is van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele redactionele aanpassingen door te voeren
-
Op 25 mei 2022 is het bestemmingsplan ‘Herziening Duivendrecht’ gewijzigd vastgesteld door de gemeenteraad. De zienswijze van TenneT TSO B.V., welke gericht was op het bestemmen en beschermen van een 150 kV ondergrondse hoogspanningsverbinding Zorgvlied – Venserweg, is abusievelijk niet verwerkt in het vastgestelde bestemmingsplan. Daarom heeft Tennet TSO B.V. beroep ingediend. Voordat de gemeente een herstelbesluit kon nemen, heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State de gemeente opdracht gegeven om een nieuw bestemmingsplan op te gaan stellen.
Met voorliggend bestemmingsplan wordt invulling gegeven aan de uitspraak van de afdeling.
BESLUIT :
1. geen exploitatieplan voor het bestemmingsplan vast te stellen conform artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening;
2. het bestemmingsplan ‘Ondergrondse hoogspanningsverbinding Duivendrecht’, bestaande uit de verbeelding, regels en vergezeld van een toelichting met planidentificatienummer NL.IMRO.0437.BP150kVverb-VA01, ongewijzigd vast te stellen waarbij voor de locatie van de geometrische planobjecten gebruik is gemaakt van een ondergrond die is ontleend aan de Basisregistratie Grootschalige Topografie. -
Op 12 februari 2015 is voor de eerste keer een voorbereidingsbesluit genomen voor het plangebied van De Nieuwe Kern. Dit besluit werd genomen om te voorkomen dat ongewenste ontwikkelingen de realisatie van De Nieuwe Kern frustreren. Een voorbereidingsbesluit heeft een werkingsduur van één jaar. Deze bescherming (aanhoudingsplicht) kan worden verlengd door het in procedure brengen van een bestemmingsplan of beheersverordening.
Op 11 februari 2016, 16 februari 2017, 15 februari 2018, 31 januari 2019, 2 april 2020, 27 mei 2021 en 29 september 2022 is opnieuw een voorbereidingsbesluit genomen, omdat het overleg met de grondeigenaren over de invulling van De Nieuwe Kern nog niet was afgerond. Het huidige besluit eindigt 9 november 2023.Voor het verlopen van het laatst genomen voorbereidingsbesluit wordt geen (overkoepelend) ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. Het is van belang voor de voortgang van het project De Nieuwe Kern dat, door het nemen van een nieuw voorbereidingsbesluit, ongewenste ontwikkelingen tegen worden gegaan en opnieuw het signaal wordt bekrachtigd dat een nieuw (omgevings)plan voor het gebied wordt voorbereid.
BESLUIT:
Te bepalen dat voor het gebied zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende geografische plaatsaanduiding NL.IMRO.0437.VBDeNieuweKern-0009 een herziening van de bestemmingsplannen “Strandvliet 1970” en “Industriegebied Amstel 1977 (deels)” wordt voorbereid;Te bepalen dat:
a. het verboden is om het gebruik van gronden en bouwwerken te wijzigen, nieuwe bouwwerken op te richten en bestaande bouwwerken uit te breiden binnen het in het gebied waarvoor dit voorbereidingsbesluit geldt;
b. het bevoegd gezag bij een omgevingsvergunning kan afwijken van het onder a genoemde verbod, mits:
1. de voorgenomen wijziging van het gebruik niet strijdig is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan en
2. de werken of werkzaamheden de grond in het gebied niet minder geschikt maken voor het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan;
c. het verbod zoals bedoeld onder a niet van toepassing is op werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden, die:
i. normaal onderhoud en normaal beheer betreffen ten dienste van de huidige legale situatie;
ii. krachtens een reeds verleende omgevingsvergunning in uitvoering zijn op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit;
iii. mogen worden uitgevoerd krachtens een reeds verleende omgevingsvergunning.Te bepalen dat het voorbereidingsbesluit in werking treedt op de dag na publicatie daarvan.
-
De raad hoort op de hoogte te zijn van de stand van zaken met betrekking tot de openstaande moties en toezeggingen.
BESLUIT:
De lijst moties en toezeggingen (versie 31 oktober september 2023) vast te stellen -
Rosebroom B.V. (hierna “Initiatiefnemer”) heeft sinds geruime tijd ambities om in Werkstad OverAmstel, deelgebied Weespertrekvaart, de percelen aan de H.J.E. Wenckebachweg 90 - 100 te Amsterdam-Duivendrecht te ontwikkelen en is daarover sinds 2016 in gesprek met de gemeente. In de intentieovereenkomst die Initiatiefnemer met de gemeente in 2020 heeft gesloten is afgesproken dat Initiatiefnemer, naast een ruimtelijk plan voor de eigen kavel, ook een stedenbouwkundige visie voor het gehele plangebied Wenckebachweg Zuid zou opstellen. Tot eind 2022 heeft Initiatiefnemer hieraan gewerkt, in samenwerking met de gemeente. Vanwege de voortgang en de belangen van de diverse eigenaren in het gebied heeft de gemeente medio 2023 besloten de stedenbouwkundige visie zelf op te (laten) stellen. Participatie heeft plaatsgevonden en de resultaten ervan zijn verwerkt in de visie. De visie is nu gereed voor vaststelling. De visie is een concretere uitwerking van de Richtlijnen en wordt het kader voor elke ontwikkeling in het deelgebied Wenckebachweg Zuid. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de stedenbouwkundige visie vast te stellen.
BESLUIT:
De Stedenbouwkundige visie Wenckebachweg Zuid (d.d. 20 september 2023) vast te stellen.Vergaderstukken
-
De zorg voor stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater is voor de gemeente een wettelijke plicht. De gemeente heeft echter bij de invulling van deze zorgplichten de beleidsvrijheid die aanpak te kiezen die zij, gelet op de lokale omstandigheden, het meest doelmatig en kostenefficiënt vindt. Het Water- en rioleringsprogramma (Wrp) beschrijft de maatschappelijke doelen, visie en beleidskaders uit in speerpunten, activiteiten en een financieringsstrategie voor de komende jaren. Het legt eenduidig vast op welke wijze invulling wordt gegeven aan de zorgplichten en het waterrobuust en klimaatadaptief maken van de riolering en het watersysteem. Het Wrp 2023-2027 vervangt bij vaststelling het GRP 2018-2022. U wordt gevraagd: 1. Het Water- en rioleringsprogramma Ouder-Amstel 2023-2027 (Wrp) vast te stellen; 2. De financiële consequenties van het Wrp te verwerken in de (meerjaren-) begroting; 3. De financiële consequenties van het Wrp te verwerken in de riool- en waterzorgheffing; 4. Het Gemeentelijk Rioleringsplan Ouder-Amstel 2018-2022 (GRP) in te trekken.
BESLUIT:
1. Het Water- en rioleringsprogramma Ouder-Amstel 2023-2027 (Wrp) vast te stellen;
2. De financiële consequenties van het Wrp te verwerken in de (meerjaren-) begroting;
3. De financiële consequenties van het Wrp te verwerken in de riool- en waterzorgheffing;
4. Het Gemeentelijk Rioleringsplan Ouder-Amstel 2018-2022 (GRP) in te trekken.Vergaderstukken
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering